-Worden Robots tijdens het spel bestuurd door personen? +Nee, een robot is een AI, en een team bestaat dus uit 3 AI's die met elkaar communiceren. -Mag ik mijn eigen handshake gebruiken bij het verbinding maken met de server/robot? +Nee, een server moet kunnen werken met alle robots, en vice versa, dus als je je eigen handshake gebruikt dan kan bijvoorbeeld niemand meer op je server spelen. -Ben ik vrij in het gebruik van sockets of streams? +Nee, het protocol dat we hebben aangeleverd vraagt duidelijk om streams, dus gebruik ook het voorbeeld van de simpleserver en simpleclient die op de site staat. Dit ook omdat sockets en streams nog wel eens problemen hebben met elkaars writes uitlezen. -Is de zichtradius een cirkel of een vierkant? +Cirkel, maar we rekenen het niet fout als je een vierkant gebruikt dit jaar. Zet dit dan wel in een readme bij je programma. -Zijn teams genummerd van 0 t/m 3 of van 1 t/m 4? +Beide mag. -Wat verwacht een spectator te horen? + Een Spectator verwacht: Eerst teams en eventuele Disqualifies => dan info => dan map => dan gamestates en disqs, maar uiteraard nooit een Disqualified in een GameState => Als laatste de stats en wie er gewonnen heeft Let er ook op dat je deze volgorde aanhoudt als een spectator halverwege het spel invalt. Je hoeft dan niet alle oude GameStates terug te halen, maar je moet er wel voor zorgen dat de CRYSTAL berichten correct zijn, en dus alle reeds aangeraakte Crystals in het eerste GameState bericht meegeven. -Hoe geven en ontvangen robots hun richting? "waarbij de richting wordt doorgegeven als integer met 0 = North, 1 = East, 2 = South, 3 = West." Zie pagina 7 van het document. -Voor de spectator staat DISQUALIFIED [TeamNummer][RobotCode] in de pdf, maar in het protocol staat DISQUALIFIED [RobotCode]. Welke is correct? +DISQUALIFIED [RobotCode] is correct. -Een laser kan pas vuren bij 100 energie. Wanneer is dit? +Elke laser begint bij 100 energie (100% vol). Elk vakje dat hij kiest om te schieten kost hem 10 energie, en hij kan niet een negatieve hoeveelheid energie hebben. De tijd die het vervolgens kost om weer 10 energie er bij te krijgen staat in de Info: [LaserOplaad]. Uiteraard laadt een laser niet boven de 100 energie op. -Wat is de volgorde in een settingsfile? + In een settings file staan de volgende regels onder elkaar: portNumber roundTime sightRadius chargeTime laserStun laserPersist mapPath gameThreads Deze staat nu ook correct op de SVN. -Mijn vraag staat hier niet tussen, en ik ben er niet zeker over of ik een deel goed begrepen heb. Wat moet ik doen? +Probeer eerst je vraag tijdens werkcollege te stellen. Aangezien die na vandaag afgelopen zijn kan je het beste mailen naar S.E.vanderHurk@uu.nl -Ik heb geen vragen, hoef ik nu ook de SVN niet in de gaten te houden? +Nee, je moet altijd deze SVN in de gaten houden. Zoals we al eerder hebben gemeld, de opdracht is nieuw en nog niet uitgebreid getest door studenten waar men allemaal een andere interpretatie kan hebben. Hiermee wordt uiteraard ook rekening gehouden in het antwoordmodel, maar als tegenprestatie vragen we van jullie om actief op updates te letten. -Gaan jullie nog veel aan de opdracht veranderen? +Zaken die een programma niet incorrect maken laten we (voor dit jaar) zitten, en we proberen het aantal wijzigingen tot een minimum te beperken, maar kunnen helaas geen garantie geven. -In de pdf staat dat een robot die stunned is en een move doorgeeft alleen HIT[timeout] krijgt. Dit staat echter niet in het protocol bestand. Wat nu? +De robot die stunned is krijgt, in tegenstelling tot wat in de pdf staat, een volledig nieuwe GameState door inclusief correcte Hit. Ook krijgt hij een nieuwe moveCode. - Wat zeg ik tegen een 5e team dat zich aanmeldt? + Als team 4 eerder dan team 5 de setup voltooit, dan krijgt team 5 disqualified terug. -Beweegt een laser mee met een robot? +Ja, een laser beweegt en draait mee met een robot. Het draaien gebeurt "digitaal", dus je hoeft niet iedere robot in de draaihoek te stunnen.